Tạp chí Y học Thành phố Hồ Chí Minh, 28(5):58-67. DOI 10.32895/hcjm.m.2025.05.08
Lượt xem: 75 Lượt tải PDF: 47
Trương Thị Hồng Yến1, Ngô Thị Hải Lý2,*
Đặt vấn đề: Stress là một trong những vấn đề sức khỏe tâm thần đang được quan tâm, đặc biệt là trong môi trường Y khoa, nơi tỷ lệ sinh viên bị stress cao, tuy nhiên, ít có nghiên cứu về stress trên sinh viên Điều dưỡng-Kỹ thuật y học.
Mục tiêu: Khảo sát thực trạng stress và các yếu tố liên quan ở sinh viên khoa Điều dưỡng - Kỹ thuật y học, Đại học Y Dược Thành phố Hồ Chí Minh từ tháng 5 đến tháng 7 năm 2022.
Đối tượng và phương pháp nghiên cứu: Nghiên cứu cắt ngang trên 470 sinh viên Điều dưỡng và Kỹ thuật Y học thông qua bộ câu hỏi tự điền với thang đo Trầm cảm, lo âu và căng thẳng-21 (Depression, Anxiety, and Stress Scale-21 - DASS21) và thang đo Đa chiều nhận thức về hỗ trợ xã hội (Multidimensional Scale of Perceived Social Support - MSPSS). Kiểm định chi bình phương được sử dụng để tìm mối liên quan giữa stress và các yếu tố liên quan, mối liên quan có ý nghĩa thống kê khi p <0,05.
Kết quả: Kết quả cho thấy có 49,5% sinh viên có nguy cơ bị stress. Trong đó stress mức độ nhẹ (17,4%), vừa (18,9%), nặng (10,9%), và rất nặng (2,3%). Các yếu tố liên quan với stress của sinh viên ngành sức khỏe bao gồm nhóm tuổi, nơi ở, mức độ hài lòng kết quả học tập, mức độ hài lòng phương pháp giảng dạy và hỗ trợ xã hội.
Kết luận: Tỷ lệ stress ở sinh viên điều dưỡng, kỹ thuật y học khá cao, cho thấy sự cần thiết của biện pháp phòng ngừa và hỗ trợ chiến lược đối phó với stress cho sinh viên trong hiện tại và tương lai.
Từ khóa: sinh viên; điều dưỡng; kỹ thuật y học; hỗ trợ xã hội; stress
Background: Stress is one of major mental health concern, particularly within medical education. Students in healthcare fields experience heightened stress levels. While stress among medical students is well-documented, research specifically addressing stress in nursing and medical technology students remains limited.
Objective: This study aimed to determine the current prevalence of stress and identify associated factors among nursing and medical technology students, University of Medicine and Pharmacy, Ho Chi Minh City from May to July 2022.
Methods: A cross-sectional study was conducted in 470 nursing and medical technology students. Data were collected using a self-administered questionnaire, with the Depression, Anxiety, and Stress Scale-21 (DASS-21) and the Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS). Chi-square tests were used to analyze the relationships between stress levels and potential contributing factors, the association was statistically significant at p-value <0.05.
Results: The study revealed that 49.5% of the student population was at risk of stress. In particular, 17.4% reported mild stress, 18.9% at moderate stress, 10.9% at severe stress, and 2.3% at very severe stress. Significant associations were found between stress levels and age, place of residence, satisfaction with learning outcomes, satisfaction with teaching methods, and perceived social support.
Conclusion: The findings indicated a high level of stress among nursing and medical technology students. The implication was the critical need for implementing preventative measures and developing targeted support strategies to mitigate stress and promote well-being within this population. Future interventions should address the identified associated factors to effectively manage stress levels.
Keywords: students; nursing; medical technology; social support; stress